Politiek en islamkritiek zijn de afgelopen jaren steeds meer met elkaar verweven geraakt. Het is Marcel Hulspas in ‘Wie is er bang voor Mohammed?’ daarentegen gelukt om een overzicht te geven van de belangrijkste elementen en ontwikkelingen van de islam zonder daarbij zichzelf in een politieke hoek te scharen. Noch apologetisch, noch ongefundeerd hard uitgesproken, kenschetst objectiviteit dit boek. Dat is een prestatie van verdienste, in een tijd waarin een rationele analyse van de islam meer dan eens nodig is.

Marcel Hulspas stelt in het licht van alle aanslagen een goede vraag: ‘Wie is er bang voor Mohammed?’. Met een vlotte pen stipt Hulspas de belangrijkste thema’s van de islam aan en geeft waar nodig de historische context. Hoeveel vrouwen mag een moslim eigenlijk hebben? Wat zegt de Koran over de slavernij? Hoe zit het met het islamitisch recht, het onderscheid tussen de soennieten en de sjiieten? Hoe is de islam in haar huidige crisis terechtgekomen en wat zijn de problemen die een reformatie in de islamitische wereld in de weg staan? Welke rol speelt het Westen in dit alles?

‘Wie is er bang voor Mohammed?’ werpt een helder licht op al deze vragen. Het haalt sommige zorgen weg, terwijl er andere weer bij komen. Zo hanteren sommigen bij het interpreteren van de Koran en ahadiet (meervoudsvorm van hadiet) de istislaah, het rekening houden met het algemeen belang. Dat klinkt positief. Ook zijn de meningen verdeeld in de islamitische wereld of je wel in De Tuinen (het paradijs) komt als je jezelf opblaast. Ook dat schept hoop. Elders lezen we echter weer de gewoonte van Mohammed om Joden te vervolgen, elke keer wanneer hij terugkwam van een veldslag met Mekka. Dat alle imams het erover eens zijn dat ‘ongeneeslijke’ homoseksuelen dood moeten. Dat het ‘zwaardvers’, waarin wordt opgeroepen de afgoddienaars te grijpen, te omsingelen en in een hinderlaag te lokken, het laatst geopenbaarde vers is en daarmee (volgens de naskh) alle eerdere, meer genuanceerde verzen vervangt. Toch wel weer een reden om een beetje bang te zijn voor Mohammed.

Hulspas, van oorsprong een natuurkundige en een sterrenkundige, laat zien dat hij de kritische kneepjes van de bètavakken niet verleerd is. Genadeloos maakt hij korte metten met de – zo blijkt – ongefundeerde meningen van onder anderen Karen Armstrong. Mohammed was geen socialist, noch was het vermoorden van zes- tot negenhonderd joden in het jaar 627 ‘zuiver politiek gesproken, de juiste beslissing.’ ‘Walgelijk’, zo reageert Hulspas hier op Armstrong. Ook laat Hulspas duidelijk zien dat het nog maar de vraag is of Mohammed wel een koopman was – en of Mekka überhaupt wel een handelsstad was.

Reden dus om het boek te lezen, voor iedereen die meer wil weten over de islam, maar niet zit te wachten op de zoete broodjes van een apologeet, of op een eenzijdige negatieve lezing.

Wie is er bang voor Mohammed? Marcel Hulspas boekrecensie

Politiek en islamkritiek zijn de afgelopen jaren steeds meer met elkaar verweven geraakt. Het is Marcel Hulspas in 'Wie is er bang voor Mohammed?' daarentegen gelukt om een overzicht te geven van de belangrijkste elementen en ontwikkelingen van de islam zonder daarbij...
Lees meer

10 merkwaardige manieren waarop de kerk als staat optreedt tijdens de Republiek

De kerk op wereldlijk terrein onder de republiek , door Mr. S.J. Fockema Andreae (1952) De scheiding tussen kerk en staat in Nederland is niet iets dat abrupt tot stand is gekomen. Daarentegen is het een geleidelijk proces geweest, dat met horten en stoten langzaam de...
Lees meer

Wat is het atheïsme en wat gelooft een atheïst?

Door sommigen wordt het atheïsme gezien als een religie zoals het christendom, jodendom of de islam. Dat is onjuist. In werkelijkheid zijn atheïsten een heterogene groep die slechts één zaak met elkaar gemeen hebben: zij hebben een afwijzende houding ten opzichte van het “theïsme”.

Lees meer

De Noodzaak van moreel en politiek secularisme Paul Cliteur

Volgens Paul Cliteur zijn er 5 manieren waarop de staat zich tot religie kan verhouden. Tussen het volledig uitbannen van religie enerzijds en de theocratie anderzijds zit de gulden middenweg: de religieus neutrale staat.

Lees meer

Machteld Zee uitgeroepen tot atheïst van het jaar 2017

Machteld Zee is uitgeroepen tot atheïst van het jaar 2017. Dat gebeurde op een bijeenkomst van het Atheïstisch Verbond. Reden tot de uitroepen was haar boek ‘Heilige Identiteiten, op weg naar een shariastaat?’.

Lees meer

Bardot, Fallaci, Houellebecq en Wilders ~ Paul Cliteur

Paul Cliteur betoogt in Bardot, Fallaci, Houellebecq en Wilders dat de vrijheid van meningsuiting moet worden verdedigd. Hij geeft op heldere wijze aan dat de vrijheid van meningsuiting te lijden heeft onder een misvatting van het concept tolerantie. Tolerantie betekent namelijk eigenlijk dat men zich tolerant opstelt ten opzichte van meningen waarmee men het juist niet eens is. Multiculturalisten menen echter dat tolerantie betekent dat niemand dingen mag zeggen die door bepaalde groepen als beledigend kunnen worden beschouwd. Als meningen worden verboden omdat zij beledigend zouden zijn, gaat het echter in rap tempo berg afwaarts met de vrijheid van meningsuiting.

Lees meer

Islamisering daar zit een keurig plan achter

Door Marcel Hulspas. Nu lijkt Indonesië dus aan de beurt. Alhoewel de rechtszaak tegen gouverneur Ahok van Jakarta nog zeker niet is afgerond (de zaak wordt hervat op 3 januari), kan de hele affaire nu al beschouwd worden als een grote overwinning van de conservatieve...
Lees meer

Juridische blik op de scheiding tussen kerk en staat van Remco Nehmelman

Remco Nehmelman over de Scheiding tussen kerk en staat in Nederland Remco Nehmelman is professor publiek organisatierecht en was eerder werkzaam als hoofddocent staats- en bestuursrecht te Utrecht. In die hoedanigheid weet hij aan de hand van jurisprudentie een...
Lees meer

De Seculiere Kieswijzer

De seculiere kieswijzer 2017 is een initiatief van secularisme.nl . In aanloop naar de verkiezingen van 15 maart 2017 deden wij onderzoek naar de rol van religie in de verkiezingsprogramma's van alle Nederlandse politieke partijen.  Centraal daarbij stond de...
Lees meer