Wie is er bang voor Mohammed? Marcel Hulspas boekrecensie • Het Secularisme Instituut

Politiek en islamkritiek zijn de afgelopen jaren steeds meer met elkaar verweven geraakt. Het is Marcel Hulspas in ‘Wie is er bang voor Mohammed?’ daarentegen gelukt om een overzicht te geven van de belangrijkste elementen en ontwikkelingen van de islam zonder daarbij zichzelf in een politieke hoek te scharen. Noch apologetisch, noch ongefundeerd hard uitgesproken, kenschetst objectiviteit dit boek. Dat is een prestatie van verdienste, in een tijd waarin een rationele analyse van de islam meer dan eens nodig is.

Marcel Hulspas stelt in het licht van alle aanslagen een goede vraag: ‘Wie is er bang voor Mohammed?’. Met een vlotte pen stipt Hulspas de belangrijkste thema’s van de islam aan en geeft waar nodig de historische context. Hoeveel vrouwen mag een moslim eigenlijk hebben? Wat zegt de Koran over de slavernij? Hoe zit het met het islamitisch recht, het onderscheid tussen de soennieten en de sjiieten? Hoe is de islam in haar huidige crisis terechtgekomen en wat zijn de problemen die een reformatie in de islamitische wereld in de weg staan? Welke rol speelt het Westen in dit alles?



‘Wie is er bang voor Mohammed?’ werpt een helder licht op al deze vragen. Het haalt sommige zorgen weg, terwijl er andere weer bij komen. Zo hanteren sommigen bij het interpreteren van de Koran en ahadiet (meervoudsvorm van hadiet) de istislaah, het rekening houden met het algemeen belang. Dat klinkt positief. Ook zijn de meningen verdeeld in de islamitische wereld of je wel in De Tuinen (het paradijs) komt als je jezelf opblaast. Ook dat schept hoop. Elders lezen we echter weer de gewoonte van Mohammed om Joden te vervolgen, elke keer wanneer hij terugkwam van een veldslag met Mekka. Dat alle imams het erover eens zijn dat ‘ongeneeslijke’ homoseksuelen dood moeten. Dat het ‘zwaardvers’, waarin wordt opgeroepen de afgoddienaars te grijpen, te omsingelen en in een hinderlaag te lokken, het laatst geopenbaarde vers is en daarmee (volgens de naskh) alle eerdere, meer genuanceerde verzen vervangt. Toch wel weer een reden om een beetje bang te zijn voor Mohammed.

Hulspas, van oorsprong een natuurkundige en een sterrenkundige, laat zien dat hij de kritische kneepjes van de bètavakken niet verleerd is. Genadeloos maakt hij korte metten met de – zo blijkt – ongefundeerde meningen van onder anderen Karen Armstrong. Mohammed was geen socialist, noch was het vermoorden van zes- tot negenhonderd joden in het jaar 627 ‘zuiver politiek gesproken, de juiste beslissing.’ ‘Walgelijk’, zo reageert Hulspas hier op Armstrong. Ook laat Hulspas duidelijk zien dat het nog maar de vraag is of Mohammed wel een koopman was – en of Mekka überhaupt wel een handelsstad was.

LEES OOK:  Heilige Identiteiten, op weg naar een shariastaat? recensie Machteld Zee

Reden dus om het boek te lezen, voor iedereen die meer wil weten over de islam, maar niet zit te wachten op de zoete broodjes van een apologeet, of op een eenzijdige negatieve lezing.

Wie is er bang voor Mohammed? Marcel Hulspas boekrecensie

Politiek en islamkritiek zijn de afgelopen jaren steeds meer met elkaar verweven geraakt. Het is Marcel Hulspas in 'Wie is er bang voor Mohammed?' daarentegen gelukt om een overzicht te geven van de belangrijkste elementen en ontwikkelingen van de islam zonder daarbij...
Lees meer

Bardot, Fallaci, Houellebecq en Wilders ~ Paul Cliteur

Paul Cliteur betoogt in Bardot, Fallaci, Houellebecq en Wilders dat de vrijheid van meningsuiting moet worden verdedigd. Hij geeft op heldere wijze aan dat de vrijheid van meningsuiting te lijden heeft onder een misvatting van het concept tolerantie. Tolerantie betekent namelijk eigenlijk dat men zich tolerant opstelt ten opzichte van meningen waarmee men het juist niet eens is.

LEES OOK:  Bardot, Fallaci, Houellebecq en Wilders ~ Paul Cliteur
Lees meer

Hoe jodelen tijdens het grasmaaien je duur kan komen te staan

Het is niet mijn bedoeling om oude koeien uit de sloot te halen, maar dit waargebeurde verhaal uit 2010 is zo bizar dat het op de speld had kunnen staan. Het zal je maar gebeuren: de ochtend kriekt in de Oostenrijkse bergen, Grieg’s Morgenstimmung speelt; een nat...
Lees meer

Anaximenes van Milete

Anaximenes van Milete: natuurfilosoof en pantheïst Anaximenes van Milete werd geboren in het jaar van de zonsverduistering die Thales voorspeld had: in 585 voor de gewone jaartelling. Hij was een natuurfilosoof en sterrenkijker, met een pantheïstische opvatting...
Lees meer

In gesprek met Eppo Bruins: Religieus Onderwijs (ChristenUnie)

Eppo Bruins is Kamerlid voor de ChristenUnie en o.a. actief als woordvoerder onderwijs. Als onderdeel van ons onderzoek naar de meningen van de Kamerleden over religieus onderwijs, raakten wij in gesprek met dhr. Bruins. Hieronder vindt u de reactie van Eppo Bruins op...
Lees meer

Is Google God? De Kerk van Google

Is Google God? 'De Church of Google' denkt van wel   Heb je weleens de gedachte gehad dat Google best wel veel eigenschappen heeft die traditioneel aan God worden toegeschreven? Ik in ieder geval wel, en we zijn de enige niet.. Er is zelfs een website opgericht...
Lees meer

Is Bitcoin een religie?

Dus, is Bitcoin een religie? Het korte antwoord is…  <tromgeroffel> Nee.   Toch is dit geen gekke vraag:  Bijna iedereen heeft wel een collega die een echte ‘cryptofanaat’ is. Of misschien noem je hem of haar wel een crypto zeloot, een crypto cultist, of...
Lees meer

Sporen van God en het ongemakkelijke vacuüm dat hij achterliet

God is als handig model van het universum eeuwenoud Zolang als de mens bestaat, heeft zij getracht zich een beeld te vormen van de wereld om haar heen. De tekeningen op rotswanden van dieren, de mythen over de goden en het ontstaan van de wereld, de Veda's, het...
Lees meer

Anaximander van Milete

Anaximander van Milete: zijn kosmologie en filosofie Anaximander werd in 610 v.d.g.j. geboren in Milete, twintig jaar na zijn leermeester Thales, van wie hij mogelijk familie was. Hijzelf zou de leermeester van Anaximenes en Anaxagoras...
Lees meer